Min förlossningsberättelser med min dotter Alexandra och med sonen Lukas

Jag hade en väldigt fin och bra förlossning. Jag hade med mig min mamma och syster (12 år). Vi var 4 st som kom in till förlossningen samtidigt så först fick vi sitta i väntrummet innan jag fick komma till ett rum där bm satte en ctg, kl var 06.

När bm kom tillbaka 20 minuter senare ca så sa jag till henne att det tryckte väldigt nere och ut i baken. Hon tittade då hur mycket öppen jag var och konstaterade att jag va öppen 10 cm!! Du ska föda nu sa hon. Så jag fick flytta in i ett förlossningsrum och byta om och sen va det dax för skiftbyte.

Jag fick en bricka med saft och juice och vatten bredvid mig vid sängen. Det var viktigt att dricka mycket för att orka. Den bm som jag hade vid inskrivningen tyckte jag var en riktig surtant :-) Nu kom det en ny bm och hon va en av dem bästa man kunde hitta, tror jag. Med tanke på att jag va fullt öppen så fanns det inte mycket tll bedövning jag kunde få. Kände att jag inte behövde ngt heller så jag nöjde mig med lustgasen när värkarna var för onda/jobbiga.

Mamma som var med tittade på ctg-kurvan och såg att den va uppe i 24 och hon frågade om jag hade ont, jag svarade lite!! hon tyckte att jag var lugnet själv, andra skriker och har jätteont juh. Jag bara låg där och accepterade situationen :-) När sen själva "födandet" började så kände jag att jag ville vara med under förlossningen så jag la gasen till sidan. Kl 09:16 lade de upp en liten söt tjej på mitt bröst och det första välkomnandet jag fick av henne var att hon bajsade ner mig.

Efter att lillan kommit ut så kom det även en "dusch" kändes det som med blod. Jag förlorade 500 ml. Syddes med 1-2 invändiga stygn Sen så fick jag chansen att "lära känna" min bebis lite och hon fick även tutta mjölk så bm såg att det funkade innan jag förflyttades. Dax för dusch oxå, bm ville se så jag klarade av detta själv och det gjorde jag. Lite yr i bollen bara:-).

Jag fick oxå "mammafrukost". Som jag skrev tidigare så var min bm en ängel, så snäll och lyssnade helt in mig. Tack till dig! E det såhär det går till att föda barn så vill jag ha ett dussin barn till:-) Kan ju lova att fler barn blir det!!

se vilken liten söt flikka jag har fött :-)




Lukas födelse

I lördags förra veckan hade jag fått en tid för bedömning på förlossningen, hade ju då gått 14 dagar efter BF. Men jag hann aldrig få komma på bedömning och få tid för eventuell igångsättning. Vattnet gick runt kvart i åtta på morgonen. (Har ju inte varit med om detta innan så det var ganska coolt. Jag kissade och när jag skulle torka mig så kändes det som om en ballong sprack eller så och så bara forsade det vatten.) Stoppade en handduk i trosorna då det rann hela tiden. Fick ringa upp till förlossningen iaf och fråga vad jag skulle göra.

Dom undrade hur vattnet såg ut som kom och om jag fått några värkar, vattnet var gulaktigt och värkar hade jag inte fått några ännu. Den bm som jag pratade med sa att jag kunde äta frukost hemma i lugn och ro och så komma upp till förlossningen till den tiden som jag fått för bedömning. Jag ringde nu till min bästa vän Linda som hade fått den stora äran att få vara med på förlossningen, och så sa jag till henne att nu du gumman e det dax att föda barn. Vi bestämde att vi skulle ses i entrén till sjukhuset kl 09.25 eftersom jag skulle vara på bb till 09.30.

Nu är kl ca 08.45 och nu har det börjat komma lite värkar, jag äter frukost ihop med Alexandra och sen klär jag på mig och ska åka sjuktaxi till bb. Säger hej då till Alexandra och att jag ska åka iväg och få hem lillebror eller lillasyster, vilket visade sig bli lillebror. Nej var hennes sista ord, hon förstod ju inte detta riktigt då.

När jag kom fram till sjukhuset var kl ca 9.15 så jag fick sitta i entrén och vänta på Linda en stund. När vi sen väl kom upp till bb så ville dom mäta en ctg på mig direkt för tydligen så var vattnet missfärgat och dom ville ha lite extra koll på mig. Jag blev inskriven 10.30

Mina värkar e inte så kraftiga men de är där hela tiden med ca 5 minuters mellanrum. Vid tolvtiden får jag några smörgåsar och dryck för där var ingen mat beställd till mig men det funkar med detta oxå Dricker väldigt mycket.

Ytterligare ctg görs vid 12.05 och runt 13.45 så ökar sammandragningarna i styrka. Uppe och går mycket är jag, får även äta igen runt 15-tiden, men då endast flytande föda. Potatis - purjosoppa tror jag och så nyponsoppa. Och glass fick jag oxå. Men jag mår illa så jag får bara i mig hälften av nyponsoppan och glassen

Vid 16.30-tiden så kopplar dom en elektrod till bebins huvud för att mäta hjärtljuden bättre. Dom konstaterar oxå att jag e öppen 3 cm Jag får även igång lustgasen runt sextiden men jag använder den inte mycket, för jag mår fortfarande illa och är så rädd för att kräkas. Tiden går ganska sakta och värkarna ökar i styrka nu.

Men sen när kl blir 21.50 kommer dock första krystvärken och nu e jag öppen 9 cm, så bm trodde ändå det skulle ta en stund till. Men hon får komma tillbaka ganska snabbt för nu vill lilleman komma. Bm säger då oxå till mig att nu lägger vi undan lustgasen oxå, vilken skulle behövas som mest nu. Innan har jag ju knappt använt den!!! 22.08 tittar han då ut till mig och kommer upp på bröstet. Ni må tro att det var en stor lycka när jag fick klart för mig att det var en pojke som kom........

Barnmorskan och undersköterskan som var med under förlossningen lämnar oss så vi får göra oss bekanta med den lille och kommer sen tillbaka med fika till oss och för att väga och mäta den lille. Ni ska tro att Linda myste med Lukas under tiden som jag fick äta. Vid 00.00 sen så åkte Linda hem och jag fick duscha och sådär och förbereda min färd vidare till bb för att sova och bekanta mig mer med den lille.

VÄLKOMMEN TILL VÄRLDEN LUKAS, MAMMA ÄLSKAR DIG

Trackback
RSS 2.0
Mina besökare fr.o.m 2008-12-21
Totalt:
Denna månad:
Denna vecka:
Idag:
Online nu:


bloglovin.com Se alla »