Chokladbiskvier

Jag har bakat chokladbiskvier och lovat att lägga upp receptet.

Här kommer det, kan passa på att säga oxå att det är från Leilas mat men jag har gjort om lite efter tycke och smak :)

Biskvibottnar
250 gr mandelmassa
1.5 dl strösocker
2 st äggvitor
Smörkräm
1 äggvita
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
saften av en halv citron
250 gr smör
125 gr blockchoklad, ljus elr mörk efter tycke och smak
1 msk kallt espressokaffe
Till doppning
!50 gr blockchoklad, men jag tog 250, för det räcker inte annars ;)


Gör så här:
1. Sätt ugnen på 180 grader.
2. Riv mandelmassan och blanda samman ingredienserna till bottnarna.
3. Spritsa ut 20 st rundlar på en plåt med bakplåtspapper, och då jag inte har ngn sprits så har jag klickat ut dessa med en sked bara. Det ska bli ca 20 st så gör dom inte för stora, dom flyter ut en del.
4. Grädda biskvibottnarna tills de är gyllenbruna. ca 13 min.
5. Smörkräm och doppning:
6. Blanda äggvita, strösocker, vaniljsocker, salt och citronsaft i en rostfri bunke. Rör till sockret har löst upp sig.
7. Vispa till maräng över ett vattenbad ( i bunke över kokande vatten) till ca 65 grader.
8. Tag av bunken från värmen och vispa med elvisp tills marängen blivit helt kall.
9. Klicka ner rumstempererat mjukt smör lite i taget och vispa krämen luftig i ca 15 minuter.
10. Smält chokladen och låt den svalna, rör ner den i krämen.
11. Rör ner kallt kaffe
12. Bred krämen på undersidan av biskvierna med en slickepott. De ska bli toppiga.
13. Låt stelna i kyl elr frys
14. Smält chokladen till doppningen i ett vattenbad.
15. Doppa biskvierna så att smörkrämen täcks i choklad och låt dom stelna på ett bakplåtspapper. Jag lägger dom på fat och in i kylen :)

Låt er väl smaka nu ;)






Kommentarer
Lämna gärna ett spår efter dig! Men bara om du har ngt snällt att säga ;) och så ingen reklam för gratissidor eller för nån annan sida, det raderas direkt!!

bloglovin

Har du ngt att säga??!!

Vem är du?
Återkommer du??
Din mail: (bara jag som ser)

Har du en blogg?:

Detta vill jag ha sagt!!

Trackback
RSS 2.0
Mina besökare fr.o.m 2008-12-21
Totalt:
Denna månad:
Denna vecka:
Idag:
Online nu:


bloglovin.com Se alla »